Haal meer klanten uit uw website De lay-out van uw website: alles op één scherm?

Alles op één scherm is beter
Informatie op één scherm is het best verteerbaar voor internetgebruikers. Maar soms is scrollen niet te vermijden. Zet dan de belangrijkste informatie bovenaan. Onderaan zet u de wat langere, saaiere teksten.

 

Hoeveel informatie een bezoeker ziet zonder te scrollen hangt af van de grootte van zijn beeldscherm, de zichtbare werkbalken van zijn browser, de grootte waarop zijn lettertype is ingesteld, enz. In de praktijk hebt u daar weinig controle over.

 

Beproefd krantenprincipe: boven/onder de vouw

De bovenste helft van een krant is zichtbaar in de rekken of de stapels van de krantenwinkels, dus daar – boven de vouw – staat:

  1. het logo,
  2. de artikel(en) en foto(‘s) die de krant doen verkopen.
    Op de onderste helft staan de minder opvallende maar toch belangrijke artikelen en afbeelding.

Een principe dat ook heel goed toepasbaar is op websites …

 

Zorg voor een goede leesbaarheid

Alles wat de leesbaarheid bevordert, is welkom:=

  • Een duidelijk lettertype
  • Een goed contrast tussen tekst en achtergrond
  • Een effen achtergrondkleur
  • Duidelijke afscheiding tussen inhoud en navigatie-elementen
  • Denk eraan dat het moeilijker is om te lezen van een beeldscherm dan van papier

 

Volgende blogpost: de lay-out van uw website: hoe het NIET moet

Laat een bericht achter